Mautic.com är ett open source marketing automation-verktyg från ett företag som heter Allyde. Med det kan du effektivisera din digitala marknadsföring avsevärt. Hittills har du som småföretagare varit tvungen att förlita dig på dyra, förvisso kraftfulla, lösningar. Med Mautic.com får du tillgång till en hel arsenal av verktyg, helt gratis, som ger dig möjlighet att förenkla och förädla din marknadsföring på nätet.

Version 2 släppt

Folket bakom Mautic har precis släppt version 2 av sitt marketing automationverktyg. Det innehåller en hel del nya funktioner men också förbättrad prestanda. Det som jag ser fram emot mest är den nya verktygen för att bygga e-mail och landningssidor och dynamic web content. Måste gräva djupare i vad det innebär för oss småföretagare och frilansare. Om du är intresserad av landningssidor i WordPress så kan du integrera Unbounce.com med WordPress.

Funktioner i Mautic.com

Mautic är fullproppat med funktioner som du hittar i marknadsledande marketing automation-verktyg såsom eloqua.com, marketo.com och hubspot.com*.  Med mautic kan du göra följande.

  • Formulärhantering
  • E-postutskick
  • Kampanjer med fördefinierade flöden
  • Landingssidor
  • Lead scoring
  • Kunddatabas
  • Rapportering

Kampanjer med automatiska flöden

Säg att du har en kund som fyller i ett formulär på din hemsida. Om e-postadressen är ny så skapar Mautic ett nytt kundkort, är det en redan känd e-postadress så uppdateras kundkortet med eventuellt nya uppgifter du har fångat via formuläret. Det fina i denna kråksång är att du nu kan automatisera din hantering av denna kund, eller potentiella kund.

Du kan skicka ett fördefinierat tackmail direkt när ett kontaktformulär är ifyllt. Du kan vänta x antal dagar och skicka ut ett uppföljningsmail. Vänta ytterligare x dagar och skicka ut ett erbjudande etc. Allting enligt ett fördefinierat schema.

Om kunden fyllde i ett formulär för att ladda hem ett white paper så kan flödet se helt annorlunda ut, och kanske avslutas med en inbjudan till ett webinar eller öppet hus.

Lead scoring och sales ready leads gör säljarna glada

Mautic.com placerar en kaka/cookie på besökarens dator och när besökaren fyller i ett formulär så kopplas en e-postadress till kakan. Detta innebär att du kan börja poängsätta besökaren. T.ex. så kan besök till specifika produktsidor ger extra poäng, många besök (som tyder på ett köpintresse) gör fler poäng, besök till prisinformation ger ännu mer poäng osv. Genom sitt beteende på din hemsida så “kvalificerar” kunden sig själv och när hon har samlat ihop tillräckligt mycket poäng så kan du ge kontaktinformationen till din säljavdelning. Eftersom kunden har kvalificerat sig själv så är det inte bara ett slasklead som du skickar till säljarna, utan en kontakt som är köpredo.

Vad som exakt är ett köpredo, eller sales ready, lead är något som du måste komma överens om med säljarna.

Gratis marketing automation kräver ändå lite hemläxa

Även om Mautic.com är gratis så måste du ändå göra din hemläxa innan du kan utnyttja det till fullo. Främst måste du veta vem du marknadsför till, dina buyer personas. Vad ställer de sig för frågor och hur kan du ge relevanta svar på dessa så att deras köpcykel drivs framåt.

Den andra stora biten i denna hemläxa är just att ta fram det material som ger de svar som dina personas har – det kan vara websidor, pdf:er, videos, webinarier etc.

*Jag kan varmt rekommendera att du anmäler dig till hubspot.com‘s e-postlista för de delar med sig av en hel del sjukt bra marknadsföringsmaterial