[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Ett av mina absoluta favoritverktyg för webben är Hotjar. Det är en ett suveränt lättanvänt verktyg som hjälper dig att första dina besökare och som hjälper dig att få dem att konvertera.
Med Hotjar.com kan du göra din webbplats bättre genom följande funktioner:
- Clickmaps – se var besökarna klickar på din sida och hur långt de skrollar; resultaten presenteras med sk. heatmaps
- Inspelningar – Spela in och spela upp vad besökare gör på din sida
- Tratten – analysera var i ett flöde, t.ex. köpflöde, sidan har problem att konvertera
- Formuläranalys – analysera hur besökare fyller i dina formulär och vilka fält som ställer till problem
- Snabba undersökningar – gör enkla och snabba undersökningar som ger uppslg på hur du kan förbättra websidan (jag använder en sådan på denna sida)
- Frågeformulär – du kan skapa mer djupgående frågeformulär
Enkelt och gratis att komma igång med Hotjar.com
Hotjar.com finns i en gratisversion, en pro- och en businessversion. I betalversionerna kan du göra samma saker som i gratisversionen, men för fler besökare och sidor. För många av oss småföretagare kommer man långt med gratisvarianten. När du har skapat ett konto och installerat spårningskoden på dina sidor (som du förslagsvis gör med Google Tag Manager) är det bara att köra igång. Du kan enkelt välja för vilka sidor eller besökare du vill göra nedansteånde:
[/av_textblock]
[/av_one_full][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_image src=’https://www.thomasnorden.se/wp-content/uploads/2015/08/app-heatmaps.png’ attachment=’120′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’no-animation’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Heatmaps
Förstå vad besökarna vill och gör på din webbplats genom att visuellt representera deras klick och hur långt de skrollar. Personligen tycker jag att möjligheten att mäta skrolldjupet är grymt användbar, för många gånger placerar man viktigt innehåll långt ner på sidor som väldigt få besökare överhuvudtaget ser.
Inte samma sak som eye tracking
Det ska tilläggas att de heatmaps, eller clickmaps, som Hotjar.com producerar inte ska förväxlas med heatmaps från eye trackingstudier, som ju ger ytterligare insikter om besökarnas beteende. Om du är intresserad av eye tracking så kan jag varmt rekommendera att besöka www.tobii.com.
[/av_textblock]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_image src=’https://www.thomasnorden.se/wp-content/uploads/2015/08/app-playbacks.png’ attachment=’119′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’no-animation’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Inspelningar
Heatmaps är ett sätt att representera vad besökarna gör, ett annat är att spela in och spela upp hur besökaren rör musen, vad de klickar på och hur de skrollar. Genom att studera dessa filmer kan du enklare upptäcka var på din webbplats besökaren har problem.
[/av_textblock]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_image src=’https://www.thomasnorden.se/wp-content/uploads/2015/08/app-funnels-300×199.png’ attachment=’118′ attachment_size=’medium’ align=’center’ animation=’no-animation’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Var i tratten tappar du besökarna
Säg att du har ett köpflöde där besökaren först landar på din hemsida, sedan en produktsida, varukorgen, utcheckning och tacksida. Med Hotjar.com kan du enkelt sätta upp denna process och sedan analysera var potentiella köpare överger köpprocessen.
Du kan även göra denna analys i Google Analytics, men jag tycker att det är enklare i Hotjar.
[/av_textblock]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_image src=’https://www.thomasnorden.se/wp-content/uploads/2015/08/app-forms-300×199.png’ attachment=’117′ attachment_size=’medium’ align=’center’ animation=’no-animation’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Formuläranalys
Snarlik ”tratten” kan du med formuläranalysen se vilka formulär som skapar problem, t.o.m. vilka formulärfält som besökarna har svårt att fylla i. Du får statistik på hur lång tid ett fält tog att fylla i och hur många gånger som besökarna inte lyckas med att fylla i rätt från början.
[/av_textblock]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_image src=’https://www.thomasnorden.se/wp-content/uploads/2015/08/app-surveys.png’ attachment=’116′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’no-animation’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’0px’ padding_sync=’true’ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Snabba undersökningar
Med Hotjar.com skapar du enkelt snabba ”gallupundersökningar”, som dyker upp på din webplats. En sådan enkel fråga som ”Vad saknar du på denna sida” kan ge dig massor av uppslag på hur du kan förbättra användarnas upplevelse.
Du kan visa undersökningarna efter ett visst antal sekunder, när besökaren skrollar på sidan med mera.
Frågeformulär
Skapa mer djuplodande enkäter, eller frågeformulär, som du kan distribuera med hjälp av webblänkar, e-post eller presentera strax innan besökarna överger din webbplats. Ett bra verktyg för att bättre förstå besökarnas invändningar eller funderingar.
[/av_textblock]
[/av_one_full]
[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ padding=’0px’ padding_sync=’true’ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
But wait, there is more…
Du kan göra mer saker med hotjar.com, bland annat rekrytera kandidater till regelrätta användartester, men om du är VD, marknadsansvarig eller projektledare så är du kanske inte så värst intresserad av just den funktionen. Det är snarare mer för oss som jobbar med UX eller konverteringsoptimering.
En sak som du kommer att uppskatta oavsett vad du har för funktion är hotjar.com’s helt suveräna service och support. Du får snabbt hjälp med svar på dina frågor, även om du har gratisversionen.
En sak som jag också uppskattar är de nyhetsbrev du får när du skapar ett konto. Nyhetsbreven hjälper dig att komma igång och ger dig massvis med tips på hur du kan använda hotjar för att förbättra din webbplats och i slutänden uppnå de affärsmål du har med sidan.
Vill du ha hjälp att komma igång och använda hotjar.com på din webbplats så hör av dig till mig.
[/av_textblock]
[/av_one_full]