Prissättning av en produkt eller tjänst kan vara knepigt. Du måste ta hänsyn till “hårda fakta” såsom tillverkningskostnader, önskade marginaler, konkurrenternas prissättning etc. Men sedan finns det en “mjukare” del av prissättningen som är avgörande för konverteringsoptimering – kundpsykologin.
Nick Kolenda har gjort en överskådlig och lättläst sammanfattning över hur du bör tänka när du sätter dina priser. Artikeln blandar teori med praktiska exempel och video. Den är uppdelad i nedanstående sektioner, som i sin tur har underkategorier som du enkelt kan hoppa emellan.
- Hur du sätter ett pris
- Hur du påverkar köparnas uppfattning av priset
- Hur du motiverar till köp
- Hur du maximerar dina intäkter
Prissättning online kan röra sig om storlek på typsnitt, antal decimaler, hur du rundar av priser till hur du ska presentera fraktkostnader.
Alla som jobbar med marknadsföring och försäljning online bör läsa denna artikel om prissättning.
ps. Ett stort tack till conversionista.se som först tipsade mig om artikeln