Skapa länkar med rätt UTM-taggar i Excel
Jag har satt ihop ett excelark för att skapa UTM-taggar. Med hjälp det kan du vara säker på att dina taggar bli enhetliga.
Varför? Du vill att dina UTM-taggar ska vara enhetliga så att du får rena och mer korrekta rapporter i Google Analytics. Att använda ett verktyg med fördefinierade värden är extra viktigt om ni är flera i ett team som skapar länkar.
Vad är UTM-taggar?
För dig som inte känner till vad UTM-taggar är så kan man säga att det är ett sätt för att spåra vilka länkar som fungerar bäst, eller sämst. Allt som står efter ? i länken nedan är UTM-parametrar och som rapporteras in i Google Analytics när någon klickar på länken.
https://www.thomasnorden.se?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_content=text&utm_campaign=leadgen
Därför vill använda UTM-taggar
Du vill använda UTM-taggar på alla dina länkar så att du vet vad som driver trafik och konverteringar på din sida. Alla länkar på sociala medier, i din epost, nyhetsbrev etc. bör ha en utm-tag.
En sak som du kanske inte kände till är att trafik som kommer från olika desktopmailklienter såsom outlook och Mail på macen rapporteras som direkttrafik eller medium=none i Google Analytics. Detsamma kan ske från mailklienter som använder säkra servrar såsom hotmail och gmail. Viss mobiltrafik kan också dyka upp som direkttrafik i Analytics.
Om du vill läsa mer om UTM-taggar eller SEO och CRO så kan jag varmt rekommendera annielytics.com, som är en sida du bör bokmärka.
Så använder du mitt verktyg
Mitt excelark är väldigt lätt att använda. Arket har fyra flikar och om du vill använda mina inställningar rakt av så behöver du endast använda ”URL Builder”.
https://thomas-norden.wistia.com/medias/wvxyumj89b?embedType=async&videoFoam=true&videoWidth=640
- Mata in din landningssidas URL
- Välj ”Campaign Source” från rullgardinslistan
- Välj ”Campaign Medium” från rullgardinslistan
- Välj ”Campaign Content” från rullgardinslistan om er organisation använder detta. Det är inte ett tvingande fält enligt Google, men det kan vara bra att ha så att du ser om det är exempelvis en textlänk som har drivit trafik eller en banner.
- Skriv ett lämpligt ”campaign name”
- Kopiera länken som genereras i ”URL to use”. Då UTM-taggar är känsliga för gemena och versala tecken har jag gjort så att hela urlen blir gemen (skrivs med små bokstäver)
Mitt verktyg är på engelska då jag jobbar tillsammans med folk över hela världen.
Finns inte just era värden?
Du kan även skriva in egna värden i Source, medium och content, men då får du en liten varning. Om du inte hittar de värden du söker i listorna är det bättre att uppdatera någon av flikarna ”Campaign Source”, ”Campaign Medium” eller Campaign Content” så att värdena används konsekvent.
Andra verktyg och mer information
Det finns flera olika UTM-builders och här är en länk till Googles egen länkbyggare, men jag tycker att mitt ark är lite enklare att använda.
Ladda hem Excelarket här