Det finns många sidor som har väldigt långt innehåll och ibland kan man som sajtägare vara lite osäker om besökare verkligen ser hela sidan. Som tur är finns det verktyg för att mäta sk. skrolldjup.

Verktyg för att mäta skrolldjup

Ett verktyg för att mäta, bland annat, skrolldjup är Hotjar.com. Det finns som gratisvariant och som betalversion. Ett lite mer kraftfullt verktyg, och mera kostsamt, är sessioncam.com, men det är också lite enklare att rota igenom alla rapporter vilket sparar tid. Det finns lite andra skillnader i verktygen, men på det stora hela gör de samma sak.

Skrolldjup in i Google Analytics

En sak som ovanstående verktyg INTE gör straight out of the box är att rapportera skrolldjupet in i Google Analytics, och det är något du vill ska ske. Dels för att du kan korstabulera data och göra mer djuplodande analyser av dina besökare och hur de skrollar – kanske upptäcker du att återvändande besökare skrollar djupare än nya… eller något annat fiffigt.

En annan galet användbar sak med att ha skrolldjup i Google Analytics är att du kan skapa remarketing lists baserat på hur långt ner någon har skrollat på en sida. Ju längre ner någon skrollar, desto mer intresserad kan man anta att besökaren är och då kanske du ska visa en viss typ av annonser för just dessa?

Mät skrolldjup med Google Tag Manager

Det underbara är att measureschool.com precis har publicerat en video som beskriver i detalj hur du använder Google Tag Manager för att få in scrolldjupsdata i Google Analytics, och det är riktigt enkelt! Du hittar videon här:

Jag implementerade ovanstående nu på lunchen, så snabbt och enkelt är det. Hör av dig om du också vill börja mäta hur mycket av dina sidor som besökarna ser.