De flesta av oss jobbar säkert med någon form av ”att-göra-lista”. Jag jobbar själv hårt med ”getting things done”. Lite förenklat går GTD ut på att skriva ner allting som ska göras, stort och smått. På så vis ligger det inte och skvalpar omkring i huvudet och tar onödig mental energi. Personligen tycker jag att det är ett underbart system.
Men minst lika viktigt som att veta vad man ska göra är att ha koll på vad man inte ska göra. Om vi tackar ja till att göra något så innebär det ju att vi samtidigt tackar nej till något annat, för vi kan ju inte göra två saker samtidigt.
Knappast någon revolutionerande tanke, eller hur? Men likförbannat tror jag att det är många av oss som behöver bli bättre på att säga nej.
Vad vi tackar ja respektive nej till bör styras av våra mål och principer. Vad är det egentligen vi vill uppnå med våra företag? Vilka typer av kunder ska vi jobba med? Vilka uppdrag?
För min egen del har jag börjat att tacka nej till:
- att bygga sajter från scratch
- hantera annonsering på Facebook
- nya kunder som inte har ett B2B-fokus
- möten utan agendor
- att köpa på sig fler böcker innan jag har läst ut de som redan ligger på nattduksbordet
- anmäla mig till nya nyhetsbrev utan att ta bort något annan
Javisst, jag lämnar pengar på bordet, men samtidigt kan jag fokusera och bli bättre på annat. Lite av nationalekonomins komparativa fördelar…
Genom att säga “nej” får jag jobba mer med sådant som jag tycker är extra roligt, och jag tror att det märks och smittar av sig.
Har du en att-sluta-göra-lista? Vad står på den?