Googla på “ALMI seo” och berätta vad du får upp. Just precis, en artikel om SEO skriven av mig.
Det blir allt viktigare att synas på nätet. Därför har vi sammanställt 5 snabba tips för dig som vill öka synligheten.
Sökordsoptimering (SEO) handlar om att hjälpa människor att snabbt och enkelt hitta din webbplats. Fokus i dag ligger i första hand på att skapa relevant innehåll.
1. Skapa relevant innehåll
Du måste ha en ganska klar bild över vilka dina kunder är, så att du kan anpassa din webbplats innehåll för att återspegla kundernas intressen och behov. Vi föreslår att du börjar med så kallade “buyer personas” som hjälper dig att skapa en tydlig beskrivning av dina idealkunder. När bilden klarnat över din verksamhets buyer personas är det lättare att hitta relevanta nyckelord som du använder för att optimera din webbplats.
2. Mobilanpassa
Även om innehållet på din webbplats blir allt viktigare så måste den ändå innehålla vissa fundamentala tekniska bitar. Sajten måste ladda snabbt, inte ha trasiga länkar, ha en logisk navigation med mera. Om du vill att besökare som söker på till exempel “snabbverkande propplösare” ska hitta dig så måste du använda dessa ord i rubriker, löptext, bildbeskrivningar, länkar etcetera.
Google uppdaterar kontinuerligt hur de poängsätter webbplatser: ju högre poäng, eller page rank, desto högre upp i sökresultaten kommer de. En av Googles senaste uppdateringar straffar webbplatser som inte är mobilanppassade. Om din webbplats inte är mobilanpassad är det hög tid att be webbyrån att fixa det.
3. Lokal SEO för dig med fysisk butik
Allt fler sökningar sker via smartphones och lokalt SEO fokuserar på att erbjuda resultat som är relevanta för en person som söker baserat på sin nuvarande plats. Om du har en fysisk butik, till exempel en frisörsalong, så är lokalt SEO något att kika närmare på. Lokalt SEO har många likheter med vanlig SEO, men har ändå vissa skillnader. Det är till exempel viktigt att du optimerar din sida för namn, adress och telefonnummer.
4. SEO och SEM jobbar tillsammans
Ett komplement till SEO är sökordsannonsering (SEM) via Google, Yahoo eller Bing. SEM betyder att en annons från ditt företag visas när någon söker efter ditt företags produkter eller tjänster. Varje gång någon klickar på din annons betalar du företaget bakom sökmotorn (till exempelvis Google). En stor fördel med sökordsannonsering är att resultaten är omedelbara. Resultaten från SEO kräver däremot mer långsiktighet och är heller inte ögonblickligen synbara.
Att kombinera SEO och SEM är att rekommendera, dels ger de resultat olika fort, men också för att sökordsannonsering kan ge bra uppslag för vilka ord du ska optimera i ditt SEO-arbete. Det finns många fördelar att kombinera de båda teknikerna. Främst kan kombinationen ge dig ökad exponering.
5. Försök att få relevanta och pålitliga webbplatser att länka till dig
Något förenklat tänker Google och Bing att ju fler som länkar till din webbplats, desto populärare borde den vara. Och ju populärare den är, desto högre upp på resultatlistan kommer den vid sökningar. I ditt arbete med SEO bör du därför ha en länkstrategi, en plan för hur du ska få relevanta länkar med hög kvalitet till din webbplats. Att köpa länkar från någon för dig okänd leverantör, eller en så kallad länkfarm, är därför inte att rekommendera. Det kan till och med straffa din sida.
Tack för kaffet…
Avslutningsvis, om du stöter på en webbyrå som påstår att de kan garantera resultat som hamnar på en topp-tio-placering så tacka för kaffet eller lägg på luren. Det går inte att garantera några placeringar på de organiska sökresultaten. Endast oseriösa företag kommer med sådana löften.